Bewolkingen en andere gedichten

Bart Janssen

2020, Poeziecentrum

[FLAPTEKST] Hoor de wolk, zie de verblinding, voel het gebaar, ruik de grens en proef het uitzicht. Deze gedichten luisteren, kijken en tasten naar wat onhoorbaar, onzichtbaar en onvoelbaar lijkt. Zij ruiken aan en proeven van wat reukloos en smaakloos schijnt. Taal neemt de maat van de barst tussen het bestaanbare en het onmogelijke. Maar kan het woord die barst vullen? Daarnaar peilt Bart Janssen in Bewolkingen en andere gedichten, als met een voelmaat, vers na vers.

52 pagina's

Geen dag zonder lijn

Bart Janssen, Koen Peeters, Dirk Zoete

2017, Art Paper Editions

Een beeldend kunstenaar, een dichter en een schrijver. Drie kunstenaars die gefascineerd de eerste roman van Stijn Streuvels lazen. Hun lectuur leidde tot intense gesprekken en uitwisseling. Dit kunstenboek vertelt hoe zij met zorg, zelfs liefdevol, in het universum van Streuvels stapten. Ze roepen een wereld op van boeren en hun dieren, in een verrassend hedendaags eerbetoon aan Streuvels.

110 pagina's
Reeks: APE, 93.

Tegen het scheuren

Bart Janssen

2016, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] Een dwarsnaad is een naad om inscheuring te voorkomen.Door zijn strakke vormbeheersing legt Bart Janssen de woorden vast. Zoals de kleermaker een dwarsnaad stikt over het weefsel heen, zodat de stof niet kan scheuren.Niemand kan zo compact zwijgen als Bart Janssen. Geduldig, onverbiddelijk zelfs, legt hij de spieren van de taal bloot. Deze dichter hakt, uiterst precies en ritmisch, tot hij het geheim binnenin heeft gevonden. Hij naait het vast. Hij vloekt onhoorbaar, zonder leestekens; zijn krachttermen zijn voltooide deelwoorden.Kijk mee als deze dichter observeert. Zijn gedichten zijn kleine vensters afgedwongen van het licht, het zwart, een landschap, de horizon, de zee. Of een vrouw die beweegt, arbeiders in een droogoven. Een boom herleidt hij tot hout, wat botten en stekken en daarin kiemend: de kern.

50 pagina's

Ast

Bart Janssen, Filip Claus, Luc Devoldere, Dirk De Schutter, Ward Dijck, Koen Peeters, Gerolf Van de Perre

2016, Lannoo

Schrijvers en kunstenaars openen Stijn Streuvels' meesterwerk 'Het leven en de dood in den ast'.

De gedichten in de publicatie zijn van Bart Janssen

88 pagina's

Mondgreep

Bart Janssen

2013, PoëzieCentrum

[FLAPTEKST] In bijna twintig jaar verschenen van Bart Janssen amper vijf dichtbundels met minimaal bedrukte bladzijden. Niets van dit alles in deze nieuwe uitgave 'Mondgreep'. Eén blik op de gedichten en het verschil wordt duidelijk. IN lange uithalen, zonder interpunctie, werpen de regels zich over de bladzijden. Ze hebben de volle breedte en meer, ook de rand, nodig om zich geheel uit te drukken. Ze slingeren zich letterlijk naar hun onderwerp, proberen het met de macht der wanhoop te raken, in een mondgreep te nemen. De verzen maken zich los van het (plastische) beeld, dalen af in een ik, jagen naar samenhang met een jij en zoeken contact met de (sprekende en schrijvende) ander.

Omslagillustratie: Bruce Nauman - 'From hand to mouth'

[48] pagina's

Opzicht

Bart Janssen

2008, Uitgeverij Poeziecentrum vzw

[FLAPTEKST] In de nieuwe bundel 'Opzicht' wordt de gedichten 'beet voor beet het beeld ontnomen'. Een eigenzinnige montage dompelt ze onder in andere betekenissen. De regels krijgen een nieuwe intensiteit, een spankracht tussen onverdraaglijke nabijheid en onverschillige afstand. Ze verschijnen in een wankelbaar perspectief, in onzeker opzicht.

Omslagbeeld: AnnVeronica Janssens

[38] pagina's

Ajour

Bart Janssen,

2006, Medium

Ajour. Juweel uit beeld is een onderzoek naar de representatie van het juweel in woord en beeld. De publicatie bevat foto's van juwelen van Siegfried De Buck. De gedichten zijn van Bart Janssen en de vormgeving is van Luc Derycke.

64 pagina's

Kwijtschrift

Bart Janssen

2001, Lannoo

[FLAPTEKST] Kwijtschrift, er zit economie, karigheid in de term. Er wordt inderdaad weer zuinig omgesprongen met de middelen in deze vierde bundel van Bart Janssen. Nee, het mag er niet ietsje meer zijn. Het moet er juist zijn en precies: het ene 'ontdane' woord op de ene juiste plaats. Het woord dat niet toevoegt, maar wegneemt. Zoals een kwijtschrift (economische) realiteit ongedaan maakt, willen de verzen opheffen. Niet om etherisch te worden, zich boven de werkelijkheid te verheffen, maar om het motief - of het nu om Garcia Lorca, een pauw, de liefde, een kat, het zelfportret, leeggoed, de tijd of de dood gaat - in zijn kale staat te tonen.

47 pagina's

Gedane wit

Bart Janssen

1999, Lannoo

[FLAPTEKST] In de rijke traditie van poëzie op het verdwijnpunt bouwt Bart Janssen zijn taalconstructies om leemte. Leegte die zichtbaar en hoorbaar gemaakt wordt door de omringende woorden. Wit dat schrijvend ontstaat tussen en in de regels. Geen onbeschreven, maar uitgesproken wit dat, in elk gedicht opnieuw, de onuitspreekbare grens wil markeren tussen nu en dan, tussen hier en daar, tussen hem en haar, tussen leven en dood,...

Omslagillustratie: Jan Schoonhoven, R83-2.

51 pagina's

Een losse draad

Bart Janssen

1996, Lannoo

[FLAPTEKST] Elk gedicht is hier als een losse draad en/of als de passerende trekvogel van Miró (omslag). Ze doen ons opkijken. Een eind losse draad hoort immers ergens aan, aan een ander eind bijvoorbeeld, anders was het gewoon een stuk vezel en stelden we er ons geen vragen bij. Dat geldt ook voor een trekvogel die op zijn eentje voorbijvliegt. Die hoort thuis in een troep of op zijn broed- of overwinteringsplaats maar hij hangt daar ergens tussenin, alleen. Losse draden en eenzame trekvogels verwarren in eerste instantie, maar ze verstrikken uiteindelijk in het mentale netwerk van de kijker.

59 pagina's

Grisailles

Bart Janssen

1994, Lannoo

[FLAPTEKST] De gedichten in deze bundel worden onomwonden gepresenteerd als beeldgedichten, als poëzie bij schilderijen en sculpturen. Niet alleen verwijst de titel van de bundel naar een term uit de beeldende kunst, ook de gedichten zelf worden voorgesteld naast hun plastische tegenhanger, wat eerder uitzonderlijk is.

Grisailles is echter meer geworden dan een bundeling poëtische schetsen van de afgebeelde kunstwerken. Beeld en beeldgedicht komen er tot een confrontatie die even turbulent is als de verhouding tussen de geliefde en het liefdesgedicht, tussen de moeder en het moedergedicht, tussen de natuur en het natuurgedicht...

61 pagina's

Laatste aanpassing: meer dan 3 jaar geleden.
Is dit auteursprofiel onvolledig? Gegevens aanvullen.