In ‘Chaos – Making sense of an ending’ probeert bioloog en acteur Thomas Ryckewaert recente gebeurtenissen te begrijpen: het plotse overlijden van zijn vader, de lockdown, ecologische rampen en een groeiend defaitisme. We worden overrompeld door de snelheid en veelheid aan veranderingen en informatie – is er nog ruimte om een diepgaande emotionele respons te ontwikkelen?
Geruggensteund door wiskunde, ecologie, science fiction, dagboekfragmenten en Playstationgames gaat Thomas het gevecht met zijn demonen aan. Met wetenschappelijke modellen zoals die van de chaostheorie wil hij grip krijgen op een onoverzichtelijke en onvoorspelbare planeet.
'Chaos' is de volgende stap in Ryckewaerts parcours dat wetenschap en kunst met elkaar verbindt. Hij is gefascineerd door het vreemde, door fenomenen die ons begrip overstijgen, of het nu gaat over zelflerende AI, zwarte gaten, het ontstaan van de kosmos, de dood of massa-extinctie. We weten dat ze bestaan, gebeuren, ons te wachten staan, maar er is een kloof tussen ‘weten’ en ‘voelen’, tussen kennis en ervaring.
Deze voorstelling smeedt een alliantie tussen kunst en wetenschap om samen de vraag aan te gaan naar wat de plek is van de mens in een steeds duizelingwekkendere wereld. Hoe het vreemde ervaarbaar maken? En zit in die ervaring zelf al troost? Verbanden leggen, zonder ze reeds te hoeven verklaren: dat lijkt al een goed begin.
'Chaos' is een trip van het eenvoudige naar iets complex, van het kleine naar het grote, tussen leven en dood - en weer terug. In 'Chaos' vervagen de grenzen tussen het intieme en het globale, tussen binnen- en buitenwereld, tussen werkelijkheid en waanzin. Kan je tegelijk rouwen om een geliefde én om het einde van de wereld? Schuilt er poëzie in theorie? En wat dan met theater?
Regie, tekst, spel – Thomas Ryckewaert
Met een fragment uit ‘Hamlet’ van William Shakespeare
Stemmen – Abigail Abraham, Gene Bervoets
Dramaturgie – Kristof Van Baarle
Scenografie – Erki De Vries
Licht – Luc Schaltin
Geluid – Marijn Ottenhof
Video – Kurt D’Haeseleer
Kostuum – Andrea Kränzlin
Speladvies – Oscar Van Rompay
Techniek – Lucas Van de Voorde
Regie-assistentie – Sibran Sampers
Productieleiding – Valerie De Visscher & Robin Appels
Productie – Platform 0090
Coproductie – deSingel Internationale Kunstcampus, Viernulvier, C-TAKT, Het Laatste Bedrijf
Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid, Gallop Tax Shelter en met de steun van de Vlaamse Overheid.
Met dank aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, in het bijzonder Emmanuel Vreven voor ichthyologisch advies en Luis Moreira da Costa voor de stockfoto van het Afronandus sheljuzhkoi specimen gevangen in de Mé (Ivoorkust, West-Afrika) op 8 augustus 2000.
Als je een ticket koopt, ga je akkoord met de algemene voorwaarden voor de ticketverkoop.
Algemene voorwaarden ticketverkoop
C-mine is een open huis voor iedereen. Heb je een vraag of opmerking, of wil je iets melden? Dat kan via c-minecares@genk.be.